ECHTE WAARDE TOEVOEGEN.
HOE DAN?

Als jij me vraagt: ‘Welke waarde voegen jullie toe als ontwikkelend bouwer?’ Dan antwoord ik: ‘Ons vastgoed moet waarde toevoegen aan de toekomst van onze klanten en hun medewerkers’. Teveel buzz words? Erg hoogdravend? Ik vertel je graag hoe concreet dat is, en hoe we dat bereiken.

Zoals ik in mijn vorige blog schreef: iconisch vastgoed ondersteunt mensen in hun ambities, maakt dat ze zich kunnen ontplooien én dat ze uitgedaagd worden tot optimale samenwerking. In onze visie moet een gebouw je stimuleren om tot interessante ontwikkelingen te komen. Op ieder terrein.

Vrijheid voor je klant creëren

Maar hoe ontwikkel je zulke gebouwen in de praktijk? Dat doen we op verschillende manieren. We voeren Design & Build-opdrachten uit zoals recentelijk voor Dupont, Genmab, Fluor, Carnival en Unilever (en onderaan dit blog vind je een link naar ons magazine met daarin o.a. deze projecten).

Maar we kunnen onze klanten ook al in een veel eerder stadium ontzorgen. Dan financieren we het volledige traject voor en formuleren het Plan van Eisen (PvE). Daarmee geven wij onze klanten nog eerder toegang tot onze knowhow. Dat scheelt onze klant daarnaast ook de nodige investeringen omdat ze deze kennis niet extern hoeven in te kopen.

Samenwerking opzoeken

Klantbehoeften verwezenlijken betekent dat je heel goed moet kunnen luisteren en met ervaren specialisten moet uitdokteren wat die eigenlijk écht zijn. Want er is altijd een vraag achter de vraag. Onze succesvolle tenders laten zien dat we de werkelijke klantvraag weten te raken. Ik denk dat we dat niet alleen te danken hebben aan ‘snappen wat een klant wil’ maar ook doordat we nadrukkelijk de samenwerking opzoeken. We ontwikkelen uiteindelijk niet vóór maar mét onze klant.

Waar gaat het nou echt om?

Doorvragen is daarbij key. Klinkt simpel, maar dat is het niet. Veel mensen haken af als ze ‘ongeveer een idee’ hebben van de klantwensen. Maar je moet echt het naadje van de kous willen weten. Welke issues spelen er de komende 10 jaar? Gaat het om de ‘war on talent’, duurzaamheid of energiebesparing, R&D en innovatie? Pas als je de kern van je klant écht snapt, kun je een stap verder zetten met elkaar. We vragen onze klanten daarom ook hun huiswerk goed te doen. Wil je samen iconisch vastgoed neerzetten, dan moet je de ambities 100% duidelijk hebben met elkaar.

Maatwerkpak dat lang meegaat

Maar maakt dat een gebouw niet ‘te beperkt houdbaar’? Je ontwikkelt een gebouw namelijk allereerst voor één specifieke klant. Ik doe dit werk nu al bijna 30 jaar en heb nog nooit eenzelfde oplossing twee keer uitgevoerd. Techniek, duurzaamheid, veranderende eisen: het gaat ontzettend snel. Die ontwikkelingen wil je vertalen in de allerlaatste state-of-the-art oplossingen. We hebben het hier over het maken van de beste maatwerkpakken. En het is onze ambitie om het soort pak te maken dat over tien jaar ook nog steeds interessant is om aan te trekken. Of dat met minimale investeringen weer voldoet aan de eisen van die tijd. We bouwen uiteindelijk voor de toekomst.

Technische mogelijkheden die gebruik verbeteren

Door de technische mogelijkheden van vandaag optimaal in te zetten, verhogen we ook de functionaliteit van gebouwen enorm. Door de juiste keuzes te maken, kun je de productiviteit en gezondheid van medewerkers sterk verbeteren. Tovenarij? Nee, het gaat om het juist toepassen van beschikbare technieken. De kennis op dit terrein hebben wij binnen Dura Vermeer samen met onze klanten opgebouwd. Creëren van waarde begint immers bij de personen die in een gebouw werken.

Architectuur is meer dan een mooi plaatje

Iconisch vastgoed neerzetten dat die waarde weet toe te voegen; daarbij moet je ook de juiste architect kunnen aantrekken. Die moet zich allereerst in de gebruikers kunnen inleven en daarna pas gaan ontwerpen. ‘Inside-Out design’ noemen wij dit. Onze klant en vooral de gebruikers moeten verliefd worden op de persoonlijkheid van een gebouw. Dat het er ook ‘lekker’ uit mag zien, spreekt voor zich. Maar schoonheid alleen is onvoldoende voor een duurzame verstandhouding. Het totale plaatje moet kloppen. Dat betekent ook dat de architect en onze klant prettig met elkaar moeten kunnen samenwerken. Ervaring leert namelijk dat tijdens iedere ontwikkeling vaak aanpassingen gewenst zijn door de klant Dan moet je op elkaar kunnen rekenen, en weten dat je samen met je partners en architect op basis van de juiste uitgangspunten een oplossing met elkaar zoekt.

We zijn ook een ‘pain in the ass’ (noodzakelijkerwijs)

Tot slot, waarde toevoegen betekent ook een 100% betrouwbare partner zijn en op tijd leveren. Waarom zijn we daarin zo succesvol, wat is ons geheim? Eerlijk: we zijn soms een enorme ‘pain in the ass’. Daar bedoel ik mee, samenwerken met Dura Vermeer is enorm intensief. We zijn streng op het proces en de voortgang. We bemoeien ons overal tegenaan, geven graag ongevraagd advies en geven ook heel duidelijk aan wat wel en niet (meer) kan. Alleen dan kunnen we planning, kosten en kwaliteit in de hand houden. Daarom onderhouden we als directie altijd een hele nauwe band met onze klant in de ontwerp- en realisatiefase. Er is vanaf het begin tot en met de oplevering één team, één aanspreekpunt, één projectleider. Van start tot finish.